Τη δεκαετία του '80 η καρδιά της αγοράς χτυπούσε... ελληνικά, σύμφωνα με μια πολύ διαδεδομένη διαφημιστική καμπάνια της εποχής που περνούσε το μήνυμα ότι «ο επιμένων ελληνικά».
Σήμερα, σε μια αντίστοιχη κίνηση προώθησης των ελληνικών προϊόντων, το σύνθημα είναι... «κωδικός 520», δηλαδή προτιμήστε προϊόντα με barcode που να ξεκινάει με τον αριθμό 520, αφού αυτά φέρουν... ελληνική σφραγίδα.Το barcode, ο γραμμωτός κωδικός πάνω στα συσκευασμένα προϊόντα, μας δίνει πληροφορίες για το προϊόν. Ενα απλό πέρασμά του πάνω από τον πάγκο του ταμείου στο σούπερ μάρκετ αρκεί για να μάθουμε την τιμή του προϊόντος. Δεν είναι όμως μόνο αυτό και είναι λίγοι αυτοί που ξέρουν πραγματικά να τον «διαβάζουν». Τα τρία πρώτα ψηφία αυτού του κωδικού αντιστοιχούν στη χώρα που τον εκδίδει και συγκεκριμένα ο αριθμός 520 δηλώνει... ελληνική ταυτότητα.
Την προτίμηση των εγχώριων προϊόντων 520 προωθεί το κίνημα πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε», που δημιουργήθηκε πριν από λίγους μήνες με τις υπογραφές πολιτικών, ακαδημαϊκών, συνδικαλιστών και επιχειρηματιών. Κάνοντας έρευνα σε σούπερ μάρκετ, διαπιστώσαμε ότι οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν τον κωδικό 520 και τι αυτός σημαίνει, ωστόσο οι περισσότεροι δηλώνουν φανατικοί των ελληνικών προϊόντων και επισημαίνουν ότι αναζητούν στις συσκευασίες τη χώρα παραγωγής.
«Πάντα κοιτάω πάνω στη συσκευασία να γράφει πως το προϊόν είναι ελληνικό. Η προέλευση είναι βασικό κριτήριο αγοράς για μένα. Προτιμάω τα ελληνικά για την ποιότητά τους, αλλά επιπλέον είναι και μια κίνηση στήριξης των δικών μας παραγωγών» λέει στο «Εθνος» η κ. Στέλλα Λουρή, που τη συναντήσαμε να κάνει τα ψώνια της σε κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στο Χαλάνδρι.
«Δεν γνώριζα για τον κωδικό 520, αλλά από εδώ και πέρα σίγουρα θα τον αναζητώ. Ωστόσο, προτιμώ τα ελληνικά προϊόντα και τα εμπιστεύομαι χρόνια τώρα» μας λέει η κ. Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου κατά την έξοδό της από σούπερ μάρκετ.
Οι προϊστάμενοι σε σούπερ μάρκετ επιβεβαιώνουν πως το καταναλωτικό κοινό ψωνίζει... ελληνικά, έστω κι αν δεν έχει γνώση σχετικά με τον κωδικό 520.
BARCODE
Χρήσιμες πληροφορίες για τα προϊόντα
«Made in... », «Παρασκευάζεται στην... για την εταιρεία... », «Εισάγεται από την... και συσκευάζεται στην...». Χρήσιμες πληροφορίες στους καταναλωτές σχετικά με τη χώρα προέλευσης και τυποποίησης των προϊόντων δίνουν οι πιο πάνω «σταθερές» φράσεις, που αναγράφονται στις συσκευασίες, αλλά και το barcode. Η Ελλάδα μπήκε στον κόσμο των barcode στα τέλη της δεκαετίας του '80, όταν άρχισαν να πολλαπλασιάζονται τα πολυκαταστήματα και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Τα επίσημα barcode του λιανεμπορίου αποτελούνται από 13 ψηφία και χορηγούνται από έναν διεθνή οργανισμό, που ονομάζεται GS1, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ότι κάθε barcode αντιστοιχεί σε ένα και μόνο προϊόν.
Τα 3 πρώτα ψηφία αντιστοιχούν στη χώρα που εκδίδει το barcode (δεν συμπίπτει απαραίτητα με τη χώρα παραγωγής). Τα επόμενα 9 ψηφία είναι ο κωδικός του προϊόντος και το τελευταίο ψηφίο είναι το ψηφίο ελέγχου, που επιβεβαιώνει ότι το barcode είναι σωστό.
Εκτός των επισήμων barcode από τον GS1, υπάρχουν και barcode για προϊόντα που χαρακτηρίζονται «περιορισμένης κυκλοφορίας».
Ανάπτυξη με στήριξη της ελληνικής παραγωγής
Υπέρμαχος των προϊόντων με... «κωδικό ονομασίας 520» εμφανίζεται η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, που ζητεί από τους Ελληνες καταναλωτές να στηρίξουν την προσπάθειά αυτή και να τα προτιμούν, γιατί, όπως υποστηρίζει, εκτός από τη σταθερά υψηλή ποιότητα που διαθέτουν, θα αποκτήσουν με αυτόν τον τρόπο ελκυστική τιμή.
Είναι ανάγκη να αναδειχτεί ο «οικονομικός και κοινωνικός πατριωτισμός» τονίζει η ΕΣΕΕ, διευκρινίζοντας ότι δεν εννοεί «μια εσωστρεφή και αμυντική στάση, και ασφαλώς ούτε καμίας μορφής εθνικισμό», αλλά μια προσπάθεια να αναδειχθεί η σημασία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
«Παρασυρόμενοι από μια ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης στραφήκαμε με ευκολία σε φτηνές εισαγωγές, παρακάμπτοντας τον μικρό και μεγάλο Ελληνα παραγωγό, που μας τροφοδοτούσε όλα αυτά τα χρόνια. Στην παρούσα φάση οφείλουμε να μεριμνήσουμε σοβαρά για τα του οίκου μας. Πρέπει το νέο αναπτυξιακό μοντέλο να στηριχθεί, σε σημαντικό βαθμό, στην ελληνική παραγωγική βάση. Πρέπει να εμποτίσουμε τη δράση μας με το σύνθημα: ''Καταναλώνω όσα και όσο παράγω''.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η έννοια του πατριωτισμού, σε μια κατεύθυνση ενίσχυσης του ελληνικού παραγωγικού ιστού και της ελληνικής αγοράς.
Στον κλάδο της υπόδησης το 70% των προϊόντων είναι εισαγόμενο, ενώ στα τρόφιμα 2.000 κωδικοί αντιστοιχούν σε προϊόντα ασιατικής προέλευσης» αναφέρει η ΕΣΕΕ σε ανακοίνωσή της, με αφορμή την πρωτοβουλία του κινήματος «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε», τον περασμένο Οκτώβριο.
Οι προτάσεις της ΕΣΕΕ προσανατολίζονται στην προβολή και προώθηση των προϊόντων 520, ώστε να αυξηθεί η ζήτησή τους από το ελληνικό αγοραστικό κοινό και ως συνακόλουθο και η παραγωγή τους.
Σήμερα, σε μια αντίστοιχη κίνηση προώθησης των ελληνικών προϊόντων, το σύνθημα είναι... «κωδικός 520», δηλαδή προτιμήστε προϊόντα με barcode που να ξεκινάει με τον αριθμό 520, αφού αυτά φέρουν... ελληνική σφραγίδα.Το barcode, ο γραμμωτός κωδικός πάνω στα συσκευασμένα προϊόντα, μας δίνει πληροφορίες για το προϊόν. Ενα απλό πέρασμά του πάνω από τον πάγκο του ταμείου στο σούπερ μάρκετ αρκεί για να μάθουμε την τιμή του προϊόντος. Δεν είναι όμως μόνο αυτό και είναι λίγοι αυτοί που ξέρουν πραγματικά να τον «διαβάζουν». Τα τρία πρώτα ψηφία αυτού του κωδικού αντιστοιχούν στη χώρα που τον εκδίδει και συγκεκριμένα ο αριθμός 520 δηλώνει... ελληνική ταυτότητα.
Την προτίμηση των εγχώριων προϊόντων 520 προωθεί το κίνημα πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε», που δημιουργήθηκε πριν από λίγους μήνες με τις υπογραφές πολιτικών, ακαδημαϊκών, συνδικαλιστών και επιχειρηματιών. Κάνοντας έρευνα σε σούπερ μάρκετ, διαπιστώσαμε ότι οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν τον κωδικό 520 και τι αυτός σημαίνει, ωστόσο οι περισσότεροι δηλώνουν φανατικοί των ελληνικών προϊόντων και επισημαίνουν ότι αναζητούν στις συσκευασίες τη χώρα παραγωγής.
«Πάντα κοιτάω πάνω στη συσκευασία να γράφει πως το προϊόν είναι ελληνικό. Η προέλευση είναι βασικό κριτήριο αγοράς για μένα. Προτιμάω τα ελληνικά για την ποιότητά τους, αλλά επιπλέον είναι και μια κίνηση στήριξης των δικών μας παραγωγών» λέει στο «Εθνος» η κ. Στέλλα Λουρή, που τη συναντήσαμε να κάνει τα ψώνια της σε κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στο Χαλάνδρι.
«Δεν γνώριζα για τον κωδικό 520, αλλά από εδώ και πέρα σίγουρα θα τον αναζητώ. Ωστόσο, προτιμώ τα ελληνικά προϊόντα και τα εμπιστεύομαι χρόνια τώρα» μας λέει η κ. Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου κατά την έξοδό της από σούπερ μάρκετ.
Οι προϊστάμενοι σε σούπερ μάρκετ επιβεβαιώνουν πως το καταναλωτικό κοινό ψωνίζει... ελληνικά, έστω κι αν δεν έχει γνώση σχετικά με τον κωδικό 520.
BARCODE
Χρήσιμες πληροφορίες για τα προϊόντα
«Made in... », «Παρασκευάζεται στην... για την εταιρεία... », «Εισάγεται από την... και συσκευάζεται στην...». Χρήσιμες πληροφορίες στους καταναλωτές σχετικά με τη χώρα προέλευσης και τυποποίησης των προϊόντων δίνουν οι πιο πάνω «σταθερές» φράσεις, που αναγράφονται στις συσκευασίες, αλλά και το barcode. Η Ελλάδα μπήκε στον κόσμο των barcode στα τέλη της δεκαετίας του '80, όταν άρχισαν να πολλαπλασιάζονται τα πολυκαταστήματα και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Τα επίσημα barcode του λιανεμπορίου αποτελούνται από 13 ψηφία και χορηγούνται από έναν διεθνή οργανισμό, που ονομάζεται GS1, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ότι κάθε barcode αντιστοιχεί σε ένα και μόνο προϊόν.
Τα 3 πρώτα ψηφία αντιστοιχούν στη χώρα που εκδίδει το barcode (δεν συμπίπτει απαραίτητα με τη χώρα παραγωγής). Τα επόμενα 9 ψηφία είναι ο κωδικός του προϊόντος και το τελευταίο ψηφίο είναι το ψηφίο ελέγχου, που επιβεβαιώνει ότι το barcode είναι σωστό.
Εκτός των επισήμων barcode από τον GS1, υπάρχουν και barcode για προϊόντα που χαρακτηρίζονται «περιορισμένης κυκλοφορίας».
Ανάπτυξη με στήριξη της ελληνικής παραγωγής
Υπέρμαχος των προϊόντων με... «κωδικό ονομασίας 520» εμφανίζεται η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, που ζητεί από τους Ελληνες καταναλωτές να στηρίξουν την προσπάθειά αυτή και να τα προτιμούν, γιατί, όπως υποστηρίζει, εκτός από τη σταθερά υψηλή ποιότητα που διαθέτουν, θα αποκτήσουν με αυτόν τον τρόπο ελκυστική τιμή.
Είναι ανάγκη να αναδειχτεί ο «οικονομικός και κοινωνικός πατριωτισμός» τονίζει η ΕΣΕΕ, διευκρινίζοντας ότι δεν εννοεί «μια εσωστρεφή και αμυντική στάση, και ασφαλώς ούτε καμίας μορφής εθνικισμό», αλλά μια προσπάθεια να αναδειχθεί η σημασία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
«Παρασυρόμενοι από μια ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης στραφήκαμε με ευκολία σε φτηνές εισαγωγές, παρακάμπτοντας τον μικρό και μεγάλο Ελληνα παραγωγό, που μας τροφοδοτούσε όλα αυτά τα χρόνια. Στην παρούσα φάση οφείλουμε να μεριμνήσουμε σοβαρά για τα του οίκου μας. Πρέπει το νέο αναπτυξιακό μοντέλο να στηριχθεί, σε σημαντικό βαθμό, στην ελληνική παραγωγική βάση. Πρέπει να εμποτίσουμε τη δράση μας με το σύνθημα: ''Καταναλώνω όσα και όσο παράγω''.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η έννοια του πατριωτισμού, σε μια κατεύθυνση ενίσχυσης του ελληνικού παραγωγικού ιστού και της ελληνικής αγοράς.
Στον κλάδο της υπόδησης το 70% των προϊόντων είναι εισαγόμενο, ενώ στα τρόφιμα 2.000 κωδικοί αντιστοιχούν σε προϊόντα ασιατικής προέλευσης» αναφέρει η ΕΣΕΕ σε ανακοίνωσή της, με αφορμή την πρωτοβουλία του κινήματος «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε», τον περασμένο Οκτώβριο.
Οι προτάσεις της ΕΣΕΕ προσανατολίζονται στην προβολή και προώθηση των προϊόντων 520, ώστε να αυξηθεί η ζήτησή τους από το ελληνικό αγοραστικό κοινό και ως συνακόλουθο και η παραγωγή τους.
πηγή: prezatv.blogspot.com