Μετά από ένα τριήμερο νυχτερινών τηλεφωνημάτων, οργισμένων δηλώσεων ανακοινώσεων και… ανανήψεων, μπορούμε να πούμε ότι ο στόχος επετεύχθη: Το θιγέν εθνικό φιλότιμο αποκαταστάθηκε και το νέο κύμα αποκρατικοποιήσεων μπορεί να ξεκινήσει.
Για άλλη μια φορά το μείζον καλύφθηκε από το έλασσον. Ο θόρυβος γύρω από τον «άκομψο» και «προκλητικό» τρόπο με τον οποίο οι εκπρόσωποι της τρόικας είπαν αυτό που και είχε συμφωνηθεί και πρόκειται να συμβεί, έκρυψε αυτό καθαυτό το γεγονός του επερχόμενου ξεπουλήματος δημόσιας περιουσίας, κερδοφόρων επιχειρήσεων του δημοσίου, αλλά και περιουσιακών στοιχείων των καταχρεωμένων δημοσίων επιχειρήσεων, ώστε στο κράτος να μείνουν μόνο τα χρέη.
Έτσι, μέχρι στιγμής έχει αποφευχθεί κάθε συζήτηση για οποιοδήποτε θέμα ουσίας, όπως:
*Η αποτυχία του προγράμματος που η κυβέρνηση εφάρμοσε εκτελώντας τις εντολές των δανειστών μας, με αποτέλεσμα να τους ξεφύγει εντελώς το χρέος, ενώ απλώς κυνηγούσαν τα ελλείμματα
*Η επιστολή που έστειλε προς τους αρχηγούς των κομμάτων ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου με την οποία τους ζητεί συνάντηση συνεργασίας, με σκοπό την συναίνεση, εν όψει του προγράμματος «εξεύρεσης» 14 δις ευρώ την περίοδο 2012-2015, ώστε το έλλειμμα από 17 δις ευρώ να… κατέβει στα 3! Το γεγονός ότι η κυβέρνηση θεωρεί αναγκαία αυτήν την συνεννόηση υποκρύπτει το δίχως άλλο το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών. Ήδη, την πρόσκληση απέρριψαν όλοι, πλην ΛΑΟΣ και Δημοκρατικής Συμμαχίας.
*Μια κανονική συζήτηση για το τι θα μπορούσε να περιλάβει το νέο κύμα αποκρατικοποιήσεων ύψους 50 δις ευρώ μέσα σε πέντε χρόνια και πως αυτές θα γίνουν ώστε να μην επαναληφθούν τα προηγούμενα ξεπουλήματα, με αποκορύφωμα αυτό του 2002, όταν πουλήθηκε κρατική περιουσία 19 δις ευρώ, αλλά παρ’ όλα αυτά το χρέος αυξήθηκε κατά 45 δις ευρώ!
Δεν ήταν και λίγα αυτά που έπρεπε να καλυφθούν. Οπότε οι επί σκηνής ηθοποιοί έπρεπε να υποκλίνονται και να ξαναϋποκλίνονται επί τρεις μέρες ενώπιον του θιγμένου ακροατηρίου, με τους (αναμεμιγμένους με το πλήθος) κομπάρσους να μπιζάρουν.
Η οπερέτα κορυφώθηκε σε τρεις πράξεις: Στην πρώτη, η τρόικα έδωσε την «ενοχλητική συνέντευξή της. Στη δεύτερη υπήρξαν οι αντιδράσεις των νομίμως εκλεγμένων αντιπροσώπων του λαού. Και στην Τρίτη ήλθε η κάθαρση:
Ήμαρτον, υποχρεώθηκαν να πουν, με ανακοίνωση – δήλωση μετανοίας, αργά το βράδυ του Σαββάτου: «Ο δικός μας ρόλος είναι συμβουλευτικός, λυπούμεθα για την παρεξήγηση, σεβόμαστε τις προσπάθειες του ελληνικού λαού και τις στηρίζουμε».
Γνώριζαν, βέβαια, οι της τρόικας πως αυτό έπρεπε να κάνουν. Όπως ακριβώς γνώριζαν πως έτσι ακριβώς έπρεπε να μιλήσουν στην συνέντευξη Τύπου, ώστε οι αποκρατικοποιήσεις να εμφανιστούν ως εντολή των δανειστών – και επομένως, και τα σκυλιά δεμένα.
Είχε προηγηθεί η ενορχηστρωμένη αντίδραση οργής, με αποκορύφωμα τα τηλεφωνήματα του πρωθυπουργού προς τον επικεφαλής του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος-Καν και προς τον Επίτροπο Όλι Ρεν, προκειμένου να τους εκφράσει την δυσαρέσκειά του για το ύφος των τροϊκανών. Αλλά και η δήλωση – στις δύο το πρωί του Σαββάτου – του κυβερνητικού εκπροσώπου Γ. Πεταλωτή, με την οποία χαρακτήριζε «απαράδεκτη» την συμπεριφορά των εκπροσώπων της τρόικας.
Σύμφωνα με τον κ. Πεταλωτή, «η συμπεριφορά των εκπροσώπων της ΕΕ, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ, κατά τη συνέντευξή τους, ήταν απαράδεκτη. Τους ζητήσαμε να βοηθήσουν και τιμάμε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας. Δεν ζητήσαμε όμως από κανέναν να παρεμβαίνει στα εσωτερικά της χώρας. Θα πρέπει όλοι να αντιληφθούν τον ρόλο τους. Και αυτό θα το καταστήσουμε σαφές σε όλους τους εταίρους μας. Έχουμε ανάγκη αλλά έχουμε και όρια. Και τα όρια της αξιοπρέπειάς μας δεν τα διαπραγματευόμαστε με κανέναν. Εντολές παίρνουμε μόνο από τον ελληνικό λαό», τονίζεται στην ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου.
«Ο ελληνικός λαός σε κανέναν εκπρόσωπο δεν έχει δώσει καμία εντολή να παρεμβαίνει στην πολιτική ζωή του τόπου», δήλωσε ο Υπουργός Εσωτερικών, Γ. Ραγκούσης.
«Οι εκπρόσωποι της τρόικας, ξεπέρασαν τα όρια», εκδήλωσε την αποστροφή του ο Γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Καρχιμάκης. «Τα όσα είπαν, χθες, είναι απαράδεκτα και αποδοκιμαστέα», πρόσθεσε.
«Ο ελληνικός λαός κυβερνά την Ελλάδα, δεν την κυβερνά και δεν τη διαφεντεύει κανείς άλλος», υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ευάγγελος Βενιζέλος.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου απέφυγε να απαντήσει στους τρεις «ιερόσυλους», ενισχύοντας την πεποίθηση ότι όλα έγιναν σε συνεννόηση με την ηγεσία του υπουργείου των Οικονομικών.
Ο υπουργός προτίμησε να απαντήσει σε συνεντεύξεις του εκπροσώπου της Κομισιόν Σερβάζ Ντερούζ σε κυριακάτικες εφημερίδες. Όπως είπε, η κυβέρνηση «αξιοποιεί ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, δεν εκποιεί δημόσια γη και τις αποφάσεις για το τι και το πώς τις παίρνει συντεταγμένα η ελληνική κυβέρνηση και ουδείς άλλος». Παράλληλα, χαρακτήρισε τις δηλώσεις του Ντερούζ «το λιγότερο άστοχες, και σίγουρα ανακριβείς».
Νωρίτερα, η Ν.Δ. είχε ζητήσει την απομάκρυνση του υπουργού Οικονομικών, μιλώντας για «υποκριτική» αντίδραση της κυβέρνησης και για «μεταμεσονύκτια φαρσοκωμωδία».
«Ενοχλημένοι» με τον υπουργό των Οικονομικών εμφανίσθηκαν διάφοροι υπουργοί – και υπουργίνες – της κυβέρνησης, που είπαν πως ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έπρεπε να συζητηθεί πρώτα στο υπουργικό συμβούλιο και μετά να ανακοινωθεί – και πάντως όχι από την τρόικα.
Φυσικά, δεν χρειάζεται να συζητηθεί τίποτε στο υπουργικό συμβούλιο, διότι όλα έχουν συζητηθεί και ανακοινωθεί ήδη.
Ήδη από τον Δεκέμβριο του 2009, κατά την συζήτηση του προϋπολογισμού του 2010, ο κ. Παπακωνσταντίνου είχε αναπτύξει τις «πέντε δράσεις του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας». Και συγκεκριμένα:
Α) Δημιουργία και μετοχοποίηση στην κεφαλαιαγορά εταιρίας συμμετοχών του Δημοσίου. Β) Δημιουργία ενός «καλαθιού» αξιοποιήσιμων ακινήτων του Δημοσίου και εισαγωγή στην κεφαλαιαγορά. Γ) Πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Δ) Ενιαία και επαγγελματική διαχείριση της περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων. Ε) Προείσπραξη των εσόδων από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.
Τον ίδιο μήνα, ο κ. Παπακωνσταντίνου από το Λονδίνο, μιλώντας σε τηλεδιάσκεψη με ξένους θεσμικούς επενδυτές, είχε πει ότι μέσα στον επόμενο χρόνο (το 2010), το ελληνικό Δημόσιο ανεμένετο να προχωρήσει σε μείωση συμμετοχών του σε εισηγμένες εταιρίες, οι οποίες θα απέδιδαν έσοδα περισσότερο από 1% του ΑΕΠ.
Ακριβώς τον Δεκέμβριο του 2009, είχε γεμίσει ο κόσμος με δημοσιεύματα για το πώς θα εξελιχθεί το Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων, με καταλόγους των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου και εταιριών όπου το Δημόσιο συμμετέχει και συγκεκριμένες αναφορές.
Και μπορεί να γινόταν αναφορά σε έσοδα της τάξης των 2,5 δις ευρώ, αλλά οι εταιρίες και τα ποσοστά αναφέρονταν, οπότε το πρόγραμμα-μαμούθ στο οποίο αναφέρθηκε η τρόικα και δήθεν μας εξέπληξε, έκτοτε είχε δρομολογηθεί.
Ένα χρόνο μετά, τον Δεκέμβριο του 2010, η Διϋπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων συνεδρίασε ακριβώς με θέμα την αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου και την επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Όπως ανακοινώθηκε, σκοπός ήταν η εξασφάλιση 7 δις ευρώ για την περίοδο 2011-2013 και η είσπραξη 1 δις ευρώ μέσα στο 2011. Μάλιστα, είχε αποφασισθεί η καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου με καταληκτική ημερομηνία τον Ιούνιο του 2011. Επομένως, προς τι η έκπληξη;
Επίσης, τον περασμένο Δεκέμβριο, η Επιτροπή αποφάσισε την συγκρότηση φορέα ειδικού σκοπού και πρόσληψη συμβούλων για την αξιοποίηση του Ελληνικού, την επέκταση σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και αξιοποίηση της συμμετοχής του δημοσίου, την αξιοποίηση της συμμετοχής του δημοσίου σε ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ και την αναζήτηση στρατηγικού εταίρου στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ).
Υπενθυμίζεται πως ήδη από τον Ιούλιο του 2009 είχε ψηφιστεί τροπολογία περί «αξιοποίησης» της περιουσίας του Δημοσίου, που επιτρέπει στην συγκεκριμένη Διϋπουργική Επιτροπή να λαμβάνει γρήγορες αποφάσεις, ξεπερνώντας αντιδράσεις ή γραφειοκρατικά εμπόδια. Αναφερόταν ξεκάθαρα πως οι αρμοδιότητες της επιτροπής περιλαμβάνουν «κάθε είδους συναλλαγή, δικαιοπραξία και εν γένει ενέργεια ή πράξη, συμπεριλαμβανομένης και της μεταβίβασης του περιουσιακού στοιχείου, μέσω της οποίας το Δημόσιο θα μπορεί να αποκομίσει άμεση ή έμμεση ωφέλεια». Και βέβαια, σύμφωνα με εκείνη την τροπολογία, η «αξιοποίηση» εξαιρείται του προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και απαλλάσσεται από φόρους και άλλες επιβαρύνσεις!
Προς τι, λοιπόν, η οργή και η έκπληξη; Τι άλλο είχε μείνει για να συζητηθεί; Τι άλλο έπρεπε να πουν στο υπουργικό συμβούλιο;
Επιπλέον, όταν δημιουργήθηκε το περίφημο fast track, αυτός δεν ήταν ο σκοπός του; Δηλαδή οι ταχύτερες επενδύσεις, οι οποίες, όμως, δεν μπορούν να γίνουν χωρίς πώληση κρατικής περιουσίας και υποδομών;
Πώς θα έκαναν επενδύσεις οι Καταριανοί με τους οποίους ο πρωθυπουργός υπέγραψε το Μνημόνιο των 5 δις τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη;
Τον ίδιο μήνα, ο ειδικός γραμματέας αποκρατικοποιήσεων Γ. Χριστοδουλάκης, σε συνέντευξή του στην Ουόλ Στρητ Τζέρναλ, έκανε λόγο για «πολλές και μεγάλες εκτάσεις γης που έχουν εμπορικό ενδιαφέρον και που σχεδιάζουμε είτε να τις πωλήσουμε είτε να παραχωρήσουμε την εκμετάλλευσή τους με πολυετείς συμβάσεις».
Είπε, βέβαια, ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης για την τριετία 2011-2013 θα αποφέρει έσοδα 3 δις ευρώ.
Αν τώρα άλλαξαν τα νούμερα, αυτό δεν εξαρτήθηκε από την βούληση της κυβέρνησης ή της τρόικας. Εξαρτήθηκε από το γεγονός ότι, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, το χρέος αυξήθηκε.
Σοφία Βούλτεψη
πηγή: www.elzoni.gr